Tatra 603-1 DeAgostini 1/43

Masina:

Geografie

Daca in articolul trecut prezentam o masina denumita dupa cel mai mare fluviu ce traverseaza Rusia, in acest numar voi vorbi despre o masina al carei nume provine de la un lant muntos: Tatra. Muntii Tatra formeaza, in prezent, granita naturala dintre Slovacia si Polonia, avand cateva varfuri ce depasesc 2600 m altitudine, toate in Slovacia. Desi au fost umbrite de modelele Skoda, automobilele Tatra aveau sa ramana unul dintre simbolurile Cehiei, prin inovatiile aduse masinilor produse de uzina.

Istorie

In anul 1850, la poalele muntilor mai sus amintiti, in oraselul Koprivnice, a fost deschisa o noua fabrica, axata pe producerea de trasuri si vagoane. Saisprezece ani mai tarziu, compania devenea furnizorul oficial de trasuri al casei regale. Constructia de trasuri cu motor (primele autoturisme) incepe la Koprivnice in anul 1895, sub conducerea lui Hans Ledwinka. Dupa incheierea Primului Razboi Mondial, Tatra incepe productia de automobile destinate atat celor instariti, cat si oamenilor de rand. Prototipurile nu au intrat niciodata in productia de serie, neavand succesul scontat. Abia in anii ’30, compania isi redefineste clientela, axandu-se acum pe modelele de lux, o alternativa la costisitoarele masini din Occident.

In anul 1934 este prezentat modelul Tatra 77, avand un motor dispus in partea din spate, racit cu aer, ce producea 60 CP, putand atinge o viteza de pana la 150 km/h. Performantele erau uluitoare, insa asta datorita faptului ca inginerii companiei au acordat mereu o mare atentie aerodinamicii, inspirandu-se chiar din aviatie! Succesorul sau a fost Tatra 87, ce pastra in general liniile variantei 77 neschimbate.

Dupa cel de-Al Doilea Razboi Modial, uzina a reluat repede manufactura de masini. In anul 1956 este introdusa Tatra 603.

Tatra 603-1

Tatra 603-1 era relativ asemanatoare cu predecesorii sai. Forma de strop de ploaie ii conferea o aerodinamica excelenta. Motorul era dispus in partea din spate, avand cate 8 cilindri in V, fiind racit cu aer. Capacitatea cilindrica era de 2,5 l. Inginerii Tatra, dupa ce o perioada au lucrat in paralel cu aeronautica, au imprumutat unele componente de la avioane, cum ar fi panourile de aluminiu, ce asigurau o greutate redusa si performante bune in teren. De asemenea, tampoanele barelor de protectie aveau forma unor avioane. La interior se putea observa luxul. Modelul 603 era dotat cu doua banchete similare, din piele intoarsa sau catifea, iar bordul era plin de butoane si comutatoare. Tatra 603 a fost produsa timp de 19 ani, pana in 1975, cand locul i-a fost luat de varianta 613 si a suferit mici modificari, in special la farurile din fata.

Alte caracteristici:

Putere motor: 90 CP
Viteza maxima: 170 km/h
Masa proprie (gol): 1470 kg
Consum de combustibil: 13 l/100 km
Volum portbagaj: 361 l

Sursa: Revista DeAgostini

Macheta:

Cu siguranta cea mai inedita aparitie din colectie, macheta nu dezamageste. Caroseria este redata cu acuratete, iar garda la sol este realizata intocmai ca la original. Combinatia de culori este foarte reusita, iar detaliile sunt multumitoare. Gurile de aerisire ale motorului sunt parti separate. Farurile fata arata excelent. Parbrizul si luneta au chedere. Siglele sunt lizibile, iar jantele sunt frumos realizate. Din pacate, interiorul este complet negru, stopurile sunt vopsite, iar cauciucurile nu au inelul alb. Macheta este inmatriculata in Cehia.

Revista:

Pozele revistei sunt bune, iar informatiile sunt satisfacatoare. Revista e un plus adus acestui numar.

Concluzie:

Desi nu e o masina prea cunoscuta in Romania, este cu siguranta o masina de legenda. Pe mine m-a bucurat aparitia ei.

Publicat de Victor Morosoff

http://dilemaveche.ro/autor/victor-morozov http://www.dissolvedmagazine.com/author/vikimoro/

5 gânduri despre „Tatra 603-1 DeAgostini 1/43

  1. asa da….. ca doar masinile au fost facute de oameni…. in primul rand pentru nevoile lor practice… dar si pentru a le infrumuseta lumea in care au trait…… si iata ca au reusit….

    1. in sfarsit un comentariu care arata realitatea asa cum e ea-din pacate, oamenii subestimeaza din ce in ce mai mult valoarea frumusetii, si nu numai la masini, ci la orice capitol, sub pretextul fatarnic ca „nu conteaza aspectul”, si astfel, intr-o buna zi ne vom indeparta si de Dumnezeu, daca nu ne-am indepartat deja…:(
      Daca frumusetea predomina in natura(deci SIGUR Dumnezeu a inventat-o 🙂 ), de ce sa nu-i urmam modelul, de ce sa nu fie si obiectele facute de om insufletite de o farama de frumusete divina? 🙂

      Desi o masina din era comunista, mie mi se pare o opera de arta 🙂 .

  2. Poate un singur repros as avea pentru calitatea machetei-la cat este de originala si draguta, cred ca era corect sa-i lase inima prima data in viata lor, chiar si la o macheta 1:43, sa o fabrice cu un lux de detalii: sa i se deschida toate patru usile, capotele, chiar daca poate ar fi fost un pic dizarmonic fata de restul colectiei, pentru ca Solido si Norev asa construiau machetele cu zeci de ani in urma, iar cele de la Deagostini am inteles ca se vor a fi un pic peste nivelul Solido/Norev 🙂

Lasă un comentariu